© Eirin Kristiansen, Artikkel fra: Stylista.dk

Eksamensstress SOS: 10 tips for å overleve eksamenstiden

Eksamensstress SOS

31. mai 2017 av Charlotte Sørvald

Er du en av de som stresser seg halvt ihjel i eksamenstiden? Du er ikke alene. Mange syns kanskje at skolen er ganske chill, helt til eksamentiden kommer. Lite mat, mangel på søvn og et sosialt liv er bare noen av tegnene på at du er inne i en stressede eksamenshverdag - Ikke fortvil! Vi har samlet noen tips som kanskje kan hjelpe gjennom tiden så du ikke føler at du kommer til å dø. 

1. Lag en plan 

Før du begynner med alt maset, er det lurt at du lager deg en liten plan for dagene eller ukene som kommer. Lag en kalender på telefonen, eller skriv det opp på papir (ja, det 

finnes fortsatt papirkalendere). Å ha en plan kan  hjelpe deg til å være mer organisert, noe som igjen kan gjøre at du disponerer tiden riktig. Du trenger ikke alltid å følge planen til punkt å prikke, men da har du noe å holde deg til. 


2. Spis ordentlig 

Eksamenstiden er vel kanskje ikke tiden for å prøve ut nye dietter. For at du skal klare å konsentrere deg og holde deg opplagt gjennom denne perioden er det viktig med nok mat - og ikke minst RIKTIG mat. Prøv å spis jevnt over hele dagen, og få i deg frukt og grønnsaker. Husk at en god frokost er viktig for å få kroppen og hodet i gang for dagen. Lag deg for eksempel en smoothie eller juice for å få litt ekstra energi. PS: Drikk rikelig med vann slik at du ikke blir dehydrert og får vondt i hodet. Kokkosvann er også et godt alternativ for å få nok væske (og det er også superbra for huden). 


Trenger du litt tips til en sunn frokost?




3. Ta pauser

Uansett hvor mye du har å gjøre, er det viktig med pauser. Gjør det som gjør at du slapper best mulig av, enten det er å se på TV, være på sosiale medier eller lese et blad.

4. Ta en pause fra sosiale medier

Tidstyven over alle tidstyver er jo selvfølgelig Facebook (eller Instagram, Pinterest, Tumblr, Snapchat, osv...). Et godt tips er å prøve å minimalisere bruken av disse mediene når du leser til eksamen. Vi vet hvor vanskelig det er, men det finnes noen hjelpemidler som kan lure deg til å holde deg unna (i noen timer). Hvis du ikke klarer å styre deg selv, så finnes det en app som kan hjelpe deg som heter RescueTime som kan hjelpe deg med å midlertidig blokkere Facebook og andre sosiale medier. Den kan også varsle deg om hvor mye tid du tilbringer på de forskjellige sitene. 


5. Få frisk luft 

Når du sitter inne på en lesesal eller foran dataen hele dagen, kan det være lurt med en liten luftetur. Hvis du har hund, så er du jo heldig, hvis ikke så kan du jo ta med deg venninnen eller kjæresten din på en liten spasertur.


6. Dra på trening

For de fleste er trening en fin måte å redusere stress. Det gjelder kanskje ikke alle, men hvis du er en av de som blir roligere av trening, så bør du sette av tid til dette. Ikke tenk at du sløser bort tiden på trening, fordi sjansen for at du jobber enda bedre etter en liten økt er ganske stor. Hvis du har ekstra mye å gjøre, kan et alternativ være å ta en veldig rask økt hjemme i stua. Tips: Yoga er også super avspenning for en sliten og anspent kropp!


7. Ikke sammenlign deg med andre 

Føler du at alle rundt deg gjør alt riktig? Ikke grav deg helt ned i tankene om at alle gjør ting mye bedre enn deg. Alle gjør ting på sin måte, og det er viktig å finne noe som fungerer for deg.


8. Kle deg komfortabelt 

Når du skal sitte en hel dag foran dataen eller flere timer med nesa i boka, er det viktig å føle seg komfortabel. Samtidig kan det være lurt å ha på seg noe som gjør at du føler deg fin, slik at du jobber bedre. Det er kanskje ikke alle som merker stor forskjell, men for noen kan det å føle seg fin, gjøre at selvtillitten blir bedre og effektiviteten går opp. Fresh deg opp og gjør deg klar for dagen, uansett om du bare skal sitte hjemme, så skal du se at det kan gi gode resultater. 


9. Finn det perfekte studiestedet

Finn et sted som gjør at du føler deg komfortabel og uforstyrret. Hvis du får hetta av lesesalen - ikke studer der. Det er ikke et must å sitte sammen med hundrevis av andre studenter på en musestille sal. Hvis det funker for deg og du jobber bedre - helt topp. Hvis ikke, så kan det være lurt å finne deg et annet sted - for eksempel hjemme i stua. Tips: Prøv å ikke sitte så mye i sengen når du leser til eksamen, da dette kan gjøre deg trøtt og uopplagt. 


10. Pust! Det kommer til å gå bra...


Ikke få panikk! Uansett hvor viktig det er med eksamenstid, er det viktig å ta vare på seg selv. Prøv å tenke positivt, og vit at det snart er over og tid for sommer!


Lykke til med eksamen - Vi heier på deg!





Følg @Stylistano på FACEBOOK og INSTAGRAM


Vi er også på Snapchat: Stylistano ;)

NYHETSBREV