© Eirin Kristiansen

Slik overkom Eirin den sosiale angsten

Sosial angst

16. mai 2017 av Julie Marlen Engel Jenssen Leirvåg

Vår fine blogger Eirin Kristiansen har vært så tøff og åpen om det å være introvert og å slite med sosial angst. 

Å overvinne frykten

Til tross for at jeg har vært lite privat og personlig på blogg og i sosiale medier generelt, er det en ting jeg aldri har lagt skjul på, og det er hvordan jeg har gått fra å ha sterk sosial angst til tvert i mot – å bli glad og komfortabel i sosiale settinger. Jeg har blant annet skrevet en del om dette i boken min, og på daglig basis får jeg spesielt mailer fra noen som føler at de er i lik situasjon etter og ha lest den. Jeg får ofte spørsmål som «hvordan kom du deg over den sosiale angsten», og jeg synes helt ærlig at det er svært vanskelig å besvare. Jeg tror det er en indre prosess og ikke minst kamp man må ta opp med seg selv. Jeg ønsker likevel å dele noen tips som hjalp meg, da jeg etter lang tid klarte å overkomme angsten på egenhånd uten profesjonell hjelp. På det verste var angsten min så sterk at jeg ikke engang våget å ta steget ut fra bilen og inn på butikken. Istedenfor kjørte jeg fra butikk til butikk i over en time, for å undersøke hvilken som så mest «tom» ut utsiden. Det samme gjaldt treningssenteret. Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg kjørte til trening og endte opp med å kjøre hjem igjen i tårer fordi jeg ikke turte å gå inn. For de som aldri har opplevd denne følelsen av å være «låst» i egen kropp med angsten, høres det sikkert veldig merkelig ut. Men for dere som gjerne føler på det samme, vit at det er ekstremt mange som lever med dette daglig. Man er alt annet enn alene om det. I dag vil jeg gjerne dele med dere som har sendt meg forespørsler om hjelp, råd om hva som reddet meg fra marerittet.

Yoga og pusteteknikker

Det som er så fint med Yoga, er at man blant annet lærer å kjenne egen kropp både fysisk og mentalt. Hvordan man reagerer på ulike situasjoner ved kroppsspråk, til det å åpne dører til eget følelsesregister. Yoga har lært meg mye, spesielt det å stresse ned og fokusere på meg selv istedenfor alle rundt meg. Havner jeg i en fryktelig stressende situasjon, hyperventilerer jeg ikke og gjør drastiske tak – jeg puster med magen og takler situasjonen helt rolig. Faktisk har kjæresten min også lagt merke til disse endringene ved meg og det synes jeg er morsomt, han mener at jeg har blitt en mye roligere og mindre stresset person etter at jeg startet med Yoga. I sosiale settinger hvor du kjenner at angsten kommer snikende og du helst bare vil rømme – pust dypt ned i magen og ut nesen 10 ganger. Det roer nervene og får deg til å føle deg mye mer avslappet i situasjonen. Dra på et yogasenter eller bruk YouTube!


Lag en liste over det som skremmer deg

Alle som kjenner på den sosiale angsten har frykt for spesifikke situasjoner. Mine var for eksempel å holde en presentasjon, dra på kjøpesentre, være i store folkemengder, spise foran andre mennesker, og ikke minst trene foran andre mennesker. Jeg ble svett, flau, gråtkvalt, skjelven i hendene og direkte kvalm. Til tross for at jeg tenkte «herregud, skjerp deg, de fleste er for opptatt av hvordan de selv fremstår i denne situasjonen, ingen bryr seg om at du er her», så reagerte likevel kroppen min helt motsatt. Jeg mistet kontrollen over den! Som man ofte hører, men som virkelig er sant, så hjelper det å gjøre ting man er redd for. Skriv en liste hvor det første punktet er det som skremmer deg mest, og følg raden nedover. Start fra bunnen og gjennomfør akkurat denne situasjonen som skremmer deg, og beveg deg oppover listen. Eksempel: gå på kjøpesenteret selv om det skremmer livet av deg – og når du er på kjøpesenteret vil jeg at du skal løfte blikket fra gulvet (som du garantert har festet blikket på allerede) og observere menneskene rundt deg. Da legger du merke til at ingen faktisk har lagt merke til deg engang. Stirrer du ned i bakken i frykt, bygger du det bare opp i ditt eget hode. Gjenta denne listen og gjør alt du er redd for, til slutt virker ikke disse punktene så skumle lengre skal du se! Dette var det som hjalp meg mest av alt for å overkomme angsten.


Snakk med noen om følelsene dine

Noe jeg har lært, er at kommunikasjon er nøkkelen til alt. Snakk om følelsene dine til en du stoler på, og fortell dem hvordan du har det. Bare det å lette tankene fra hodet og hjertet hjelper så uendelig mye! Ikke minst å få råd og forståelse fra den personen du prater med. Det kan enten være din beste venninne, et familiemedlem, eller en terapeut om du føler for det. Communication is key! Bare sørg for at det er riktig person. Jeg ble engang tvunget og dratt med inn på en butikk, og jeg var absolutt ikke klar. Det endte opp med at jeg likbleik løp ut, og gjemte meg forbanna og gråtkvalt i bilen (…)

Vær snill mot deg selv

Denne indre kampen er det kun deg selv som kan ta styring over, og en av de viktigste faktorene for at du skal overkomme angsten er å være på lag med deg selv. Ikke bryt deg selv ned ved å tenke slemme tanker. Gi deg selv komplimenter og bygg deg selv opp! Å bryte seg selv ned i en sosial setting med onde tanker fordi man allerede er redd, gjør bare vondt verre. Snu tankegangen, du er unik og vakker akkurat som du er! Ikke tenk at noen legger merke til deg fordi du ‘ser sånn og sånn ut’ eller fordi du har ‘kledd seg sånn og sånn’. Snu det om til noe positivt, kanskje noen som kikker gjør det for helt motsatte grunner. Kanskje damen på dagligvaren lurer på hvor du har kjøpt joggeskoene for alt du vet! Og viktigst av alt, husk at de fleste er for opptatt med seg selv til og i det hele tatt legge merke til at du står og er nervøs. Man må rett og slett bare lære seg å gi litt mer F* i hva alle andre alltid tenker! Virkelig.

 

Følg @Stylistano på Facebook og Instagram!
Vi er også på snapchat; stylistano