© Eirin Kristiansen

10 tegn på at du har vinterdepresjon

Vinterdepresjon

31. januar 2017 av Eirin Kristiansen

Den mørkeste årstiden påvirker mange av oss, men visste du at vinterdepresjon faktisk er en diagnose? Noen reagerer veldig sterkt på overgangen fra vår og sommer til høst og vinter og for noen kan det bli svært alvorlig.

På nettsidene til Norsk helseinformatikk beskrives vinterdepresjon sånn:

"Sesongavhengig stemmingsforstyrrelse eller vinterdepresjon er en psykisk lidelse som typisk dukker opp i mørketiden. Det antas at 5-10% av befolkningen lider av vinterdepresjon i større eller mindre grad."

Mangel på lys påvirker oss og noen i så stor grad at det blir et problem, men det er altså mange av oss som lider av denne sesongbaserte depresjonen.

TEGN PÅ VINTERDEPRESJON

1. Tretthet
Du er trett hele tiden og føler aldri at du blir uthvilt. At det er mørkt om morgenen når du står opp og mørkt når du går hjem fra jobb eller skole hjelper ikke akkurat på.
Prøv å få så mye dagslys som mulig. Gå deg en kjapp tur, eller spis lunsjen ute. I alvorlige tilfeller kan lysbehandling eller en tur til lysere og varmere strøk hjelpe.

2. Energimangel
Du føler deg tom for energi og tiltaksløs. Dette henger sammen med trettheten.
Her er fysisk aktivitet og et sunt kosthold viktig.

3. Økt matlyst
Du føler deg mer sulten og har spesielt lyst på søtsaker og usunn mat med mye fett, sukker og salt. Det er veldig vanlig at man legger på seg i vintermånedene.
Spis masse sunn mat, grønnsaker og frukt for å unngå søtsug.

4. Asosial
Du vil helst bare være hjemme og har ikke lyst til å være med på sosiale aktiviteter. Å gå ut sammen med venner kjennes umulig ut.
Å være sosial er kjempeviktig hvis du er deprimert. Derfor bør du forsøke så godt du kan å treffe venner du er glad i hvis du greier. Fortell de rundt deg at du sliter, så blir det enklere for dem å forstå hvorfor du kanskje trekker deg unna nå.


5. Søvnproblemer
På grunn av økt tretthet og mangel på dagslys, kan det være lett å snu døgnet. Noen får problemer med å legge seg om kvelden, som igjen gir problemer med å stå opp tidlig. Depresjon kan også gi søvnproblemer fordi man bekymrer seg mye rett før man skal legge seg.
Å legge seg og stå opp til samme tidspunkt hver dag kan hjelpe. Det kan også en lampe som simulerer sollys. Å sette av et tidspunkt til bekymringer kan også hjelpe deg med å sove om kvelden.

6. Negativ tankegang
Du tenker negativt om ting du må gjøre, om mennesker rundt deg og om deg selv. Negativ tankegang er veldig vanlig for folk som lider av depresjon.

7. Dårlig selvfølelse
Et negativt syn på deg selv kan forekomme.

8. Dårlig samvittighet
Mange får dårlig samvittighet for at de ikke klarer like mye som før, eller for at de må si nei til ting.

9. Håpløshet
Alt kan føles håpløst når man er deprimert. Dette er et veldig alvorlig tegn og det er viktig at du søker hjelp. I første omgang skal du kontakte helsesøster på skolen din eller fastlegen din. Så hjelper de deg videre.

10. Tristhet
Du føler deg nedstemt og tristere enn før. Du tar kanskje lettere til tårene.


Hvis du sliter med disse tegnene eller symptomene er det viktig at du oppsøker hjelp hos fastlegen din. Mellom 5 og 10 prosent av oss sliter med vinterdespresjon, så du er ikke alene.
Kanskje noen du kjenner er i samme båt? Ofte hjelper det å snakke med noen om problemene du sliter med. 

 

Følg @Stylistano på Facebook og Instagram!
Vi er også på snapchat; stylistano

NYHETSBREV