© Eirin Kristiansen

Eirin Kristiansen sine beste treningstips

Eirins 6 beste treningstips

2. januar 2017 av Eirin Kristiansen

Det er ikke alltid like lett å holde treningsmotivasjonen oppe. Spesielt vanskelig kan det være å komme seg opp av sofaen og ut når det er mørkt og kaldt...


Her deler Stylista-blogger Eirin Kristiansen sine 6 beste tips til hvordan du holder på motivasjonen!

1. HUSK HVORFOR DU STARTET

Noen dager er man skikkelig giret og går inn for å forandre hele livet. Typ «jeg skal aldri spise junk igjen». Dagen etter sitter man kanskje med neven i chipsskålen igjen, og gårsdagen er glemt.

Jeg snakker av erfaring, foruten at mitt tilfelle er giffel-posen! Haha.. Da er det viktig å gå litt inn i seg selv og tenke over hva man ønsker å forbedre, og hvorfor. Hva føler du om du når målet? Når er du tilfreds? Jeg har mange inspobilder på telefonen, av alt fra antrekk som ser bra ut på noen til en sunn kropp jeg synes er fin. Etter en rask titt har jeg fort minnet meg selv på hvorfor jeg startet å trene. Og hei, følelsen etter en god treningsøkt etterfulgt av et sunt og mettende måltid er herlig! Det er kanskje det beste med hele treningen – selvfølelsen man sitter igjen med etterpå.

2. VARIERT TRENING ER VIKTIG

Det er lett å gro fast i treningsrutiner, og etter noen uker på samme program kan man fort bli ‘bored’. Da pleier jeg å klikke meg inn på YouTube å søke etter nye øvelser, eller intervaller for den saks skyld.

Gjerne spør en venn om tips! Jeg har løpt mye 4×4 intervaller tidligere, men forrige uke begynte jeg plutselig med Geriljaintervaller igjen. Det satt fart på motivasjonen! Det er blytungt, men er supereffektivt uten at man må løpe i en evighet for å bli svett.

3. PLANLEGG TRENINGSUKEN DIN PÅ SØNDAGER

Søndag er for meg den o-store planleggingsdagen. Her går jeg over kalenderen min for uken, når det kommer til alt fra hvilke blogginnlegg jeg skal skrive til hvilke avtaler jeg har, til hvilke økter jeg skal utføre.

Treningsøkter bør man føre inn i kalenderen som en minst like viktig avtale med seg selv, som det ellers er med andre! Med en plan kommer man lengre enn uten – det krever så lite. Og da slipper du å stresse over ‘hva skal jeg trene’ hver dag!


4. TREN OM MORGENEN, HVIS DU KAN

Jeg må alltid trene på morgenen, hvis ikke er det høyt usannsynlig at det blir noen økt. Da dusjer jeg på senteret, og drar rett på kontoret.

Jeg har alltid mest energi frem til klokken tolv, og enda mer får jeg etter en god morgenøkt! Da er liksom det gode grunnlaget for dagen satt, og jeg har fri disposisjon til å gjøre hva jeg vil med den beste samvittigheten! Jeg elsker rett og slett morgenøktene mine. Bonus for at treningssenteret er mye roligere da!

5. OPPDATER SPILLELISTEN DIN

Musikk er motivasjon i seg selv spør dere meg, spesielt når man legger inn nye up-tempo låter. Det gir i hvert fall meg et skikkelig treningsboost!

Etter at du har planlagt treningsuken søndags kveld, gjør leting etter ny musikk du kan legge inn i spillelisten til en rutine. Works every time!

6. IKKE VÆR FOR STRENG MOT DEG SELV

Den mest vanlige årsaken til at man ‘sprekker’ er at man er for hard mot seg selv og går for hardt inn for endringer. Typ ‘jeg skal aldri spise godteri igjen til jeg har nådd målet mitt’.

Husk at trening og mat skal være gøy! Jeg har selv innført en ‘cheat day’ i uken, fordi det da er lettere for meg å holde motivasjonen oppe i ukedagene. Da vet jeg at jeg får en belønning til helgen uansett, og derfor er det ikke noe problem å holde seg. I cheer for you sporty spice!


FØLG @STYLISTANO PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM!
VI ER OGSÅ PÅ SNAPCHAT; STYLISTANO