© Annijor

Få skjønnhetssøvnen du trenger

Skjønnhetssøvn

22. februar 2017 av Annette Haga

Er du en av dem som sliter med å få sove om natten? Søvnløshet kan komme av blant annet stress, angst, depresjon, dårlig kosthold og sykdom, men det kan også være forårsaket av et dårlig søvnmiljø. Hvis du altfor ofte ender opp med å ligge våken og telle sauer mens klokken tikker avgårde, bør du sjekke ut tipsene under. Å få nok søvn er helt essensielt for å kunne fungere optimalt i hverdagen, i tillegg til at det kan påvirke utseendet (og det er dessverre begrensninger for hva en concealer kan skjule).

10 TIPS SOM GIR DEG SKJØNNHETSSØVNEN DU TRENGER: 


1. Ha det mørkt på soverommet. Lys er et signal til kroppen om å være våken, og forstyrrer melatoninproduksjonen; mørket signaliserer avslapping og søvn. Sørg for at alle kilder til lys blir fjernet, uansett hvor små de måtte være, og sett opp lystette gardiner eller ta på deg en sovemaske.

2. Hold soverommet kjølig! For å kune sove fredelig uten nattesvette eller frysninger, anbefales det at temperaturen på soverommet er mellom 15 og 22 grader.

3. Bruk kun soverommet til søvn og sex. Dette vil gjøre at du får en mental forbindelse mellom seng og søvn, og du bør i tillegg begrense mengden av tid du bruker i sengen før du legger deg og etter at alarmen har ringt om morgenen.

4. Prøv å få soverommet så lydtett som mulig. Hvis du sover lett, kan selv den minste pip forstyrre deg. For å maskere ut forstyrrende lyder kan du teste ulike forskjellige lydspor, som bølger eller regn, for å se om det kan ha en søvnig effekt. Ørepropper kan også være et fint alternativ.

5. Rutiner er viktig! Uansett om det er en ukedag eller helg, prøv å våkne opp på samme tid hver dag. Rutine bidrar til å stille inn kroppens rytme, og til slutt vil kroppen din kjøre på autopilot - sove når det er hensiktsmessig og stå opp når det er nødvendig.

6. Lag gjerne ditt eget ritual som du gjennomfører hver kveld, for å gjøre kroppen din klar til å trappe ned og forberede seg på sengetid. Ta et varmt bad, hør på beroligende musikk, les en bok, eller mediter. Spray gjerne lavendelduft i sengetøyet (studier i Japan har vist at duften av lavendel på soverom hadde like god søvnfremmende virkning som sovemedisin, uten bivirkninger).

7. Skriv en dagbok. Før du legger deg kan det være lurt å skrive ned bekymringer, tanker og planer for neste dag, slik at tankene kan hvile når hodet treffer puten. 

8. Gjør det behagelig for deg selv. Med tanke på hvor mye tid vi bruker i sengen (en tredjedel av livet!), er det ikke dumt å investere i komfortable senger, kvalitetsmadrass og et utvalg av gode puter.Dette er en av de beste måtene å skape et sunt fundament for en god natts søvn. 

9. Fjern elektronikk fra soverommet, og unngå å se på tv i sengen rett før du legger deg (dette gjelder også å bruke dataen). Lys og elektromagnetisk stråling har vist seg å føre til mer urolig søvn, så dette bør fjernes. Sjekk om du er avhengig av Instagram her!

10. Hold soverommet ryddig! Ved å skape en rolig atmosfære uten påminnelser om "to-dos" og stress, kan du forhåpentligvis holde de søvnløse nettene borte. Ikke la skittentøy, ubetalte regninger, hauger av klær, ting og kjæledyr ta opp plass i både seng og tankene dine.

 

 

Følg @Stylistano på Facebook og Instagram!
Vi er også på snapchat: stylistano

 

NYHETSBREV