Norges beste på mote og skjønnhet: STYLISTA - COSTUME - STELLA

Kristin Gjelsvik: – Jeg er drittlei ordet trend

I februar i år signerte Stylista-blogger Kristin Gjelsvik leiekontrakten til lokalene i Thorvald Meyers gate 85. Etter mye jobbing og sene kvelder kom hun seg i mål og torsdag forrige uke åpnet dørene til butikken som bærer navnet vi alle forbinder med bergensjenta, nemlig Styleconnection. Vi tok turen til den freshe butikken for å snakke om motivasjonen bak det å åpne butikk.

Den tropisk-inspirerte butikken med bambustak og grønne planter oser av sommer og glede. Kristin er tro mot seg selv og butikken står i stil med den fargerike dama vi kjenner henne som. Med fokus på komfort, farger og størrelser har hun skapt en nisjebutikk som ikke ligner noen andre i Norge.

– Klærne jeg designer er inspirert av mitt eget gale hode og er noe jeg aldri har sett før. Jeg ønsker at folk skal komme hit og tenke: yes, det er dette jeg har lyst til å gå med, jeg driter i hva jeg så i motemagasinet i går eller hva andre mener, dette er kult, sier Kristin.

Bergensjenta er også veldig opptatt av at klærne hun designer skal være «true to size» og at du ikke må gå opp i størrelse når du handler på Styleconnection.

– Jeg har veldig stort fokus på komfort når jeg designer klær og at de er “true to size” som vil si at er du en medium, ja, da er du en medium. Man skal ikke oppleve å måtte gå opp flere størrelser for å kunne passe i klærne mine, sier Kristin Gjelsvik. 

"det må være greit å skille seg ut"

Kristin har gjennom bloggen vist et stort engasjement for presset ungdom møter med eget utseende. Hun jobber hardt for at norske jenter og gutter skal være trygge på seg selv og gå ut av sporene alle andre følger.

– Dette med å hele tiden følge trender gir et kjøpepress og er en oppfordring til bruk- og kast-mentaliteten. Det er på en måte sånn at man må kaste det man brukte i fjor fordi nå er noe annet kult. Jeg ønsker å tilby noe helt annet til det norske folk. Jeg er drittlei av ordet trend og saueflokk-mentaliteten som er veldig synlig i Norge, der du har en moteelite som bestemmer hvordan du skal gå kledd, sier hun.

Bergensjenta har selv opplevd presset rundt klær da hun begynte å blogge tilbake i 2009. Hun forteller at hun alltid har vært interessert i personlig stil, men følte på at man som moteblogger måtte være oppdatert på trendene, noe som ikke funket for henne.

– Jeg husker den gangen jeg fikk råd til mitt første par med Acne Pistols. Jeg synes det var så gøy å blogge om mine nye, dyre sko. De var trendy og jeg følte meg liksom kul, men den stilen jeg omfavnet på den tiden var ikke meg. Den var inspirert av moteblader og bloggere. Det gjorde noe med meg og min egen selvfølelse, fordi jeg ikke greide å bære klærne med selvtilliten i behold, sier hun.

Kristins beste tips til Stylista-leserne som vil finne sin egen stil er:

– Kom deg ut av boblen. Test litt hjemme før du tråkker opp på arbeidsplassen med noe veldig ulikt det du har brukt tidligere. Idet du prøver, se hva det gjør med deg og hele utstrålingen din foran speilet. Om du føler det funker for deg, gå ut og så vil selvtilliten og den boosten du får av å være deg selv bære deg gjennom dagen, sier hun. 

Etisk produksjon hos styleconnection

Produktene til Styleconnection kommer litt nå og litt da, forteller Kristin og har ingen store leveranser fra kolleksjonen i løpet av året. Mens andre kjører vår-, sommer-, høst- og vinterkolleksjoner, fokuserer Kristin på kule plagg som passer like godt i dag som om tre år.

– Nå har jeg designet klær som ikke er en spesiell trend, men som har en lang levetid og god kvalitet. Jeg kommer til å supplere bestselgende plagg, men jeg betaler alt selv og har ingen sponsorer, så det blir når jeg har råd, sier hun.

Kristin er svært opptatt av at klærne skal være etisk produsert og har avtaler med fabrikker i Portugal. Hun sørger for at arbeiderne har gode arbeidsforhold og at barnearbeid ikke forekommer.

– En genser koster 200 kroner å produsere og da betaler jeg fra egen lomme, noe som også er grunnen til at jeg ikke kan masseprodusere klær. Det koster å drive etisk produksjon, men det er så verdt det, sier Kristin.

Likevel er det andre morsomheter som alltid vil oppdateres i butikken. Kristin fører nemlig en haug av små, fargerike «nips» som hun kaller det selv, perfekt som venninnegave eller til julekalenderen.

– Smånipsene vil hele tiden bli supplert og det vil komme nyheter hver andre til tredje uke, mens klærne kommer litt sjeldnere. Smånips er noe jeg er avhengig av, og er alltid det jeg kjøper med meg når jeg er ute og reiser. Det kan være en fresh nøkkelring eller noen kule sokker, sier Kristin. 


Styled by Kristin 
 

Styleconnection er et sprudlene, fargerikt og sporty design, ganske ulikt fra skribentens egne, personlige stil. Som mange andre holder hun seg til jordfarger, sort og grått. Kristin ble derfor utfordret til å style henne i eget design, og selv om det var uvant, sier undertegnede at det var utrolig komfortabelt i forhold til hva hun vanligvis går med. 

Før/Etter



Antrekk 1: Hettejakke, 549,- // T-skjorte, 279,- // Skjørt, 329,- 

Antrekk 2: Hoodie, 495,- // Topp, 299,- // Tights, 369,- 


– Det handler om å tørre å være seg selv. Om det er med en farge eller flere, sier Kristin. 

Denne uken holder Styleconnection åpent mandag til torsdag fra 11-18 og fredag fra 10-16, og tar du turen innom er det Kristin selv som ønsker velkommen i butikken.



Les også om hvordan Eirin Kristiansen overvant sosial angst

Seriene du må se i høst

Costume.no: Peter Dundas forlater Cavalli

FØLG STYLISTANO PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM!
VI ER OGSÅ PÅ SNAPCHAT: STYLISTANO

 

Kommentarer

Anonymous
Hun er bare fantastisk og jeg ønsker henne alt godt!
Anonymous
Hun er super!

Legg til kommentar

Relatert innhold