Cornelias spalte: Cornelia Grimsmo
© Cornelia Grimsmo

Tankesett og bevissthet

Hvordan kan du bli mer bevisst på din egen tankegang?

12. september 2018 av Cornelia Grimsmo

Hei og hopp! Fremover skal jeg dele mine tips, triks og tanker om bevissthet og mental trening.

Jeg har gått fra å ligge mesteparten av døgnet i sengen med depresjon og angst til å reise alene verden rundt, bli selvstendig næringsdrivende, være omringet av fine folk og generelt har det veldig bra med meg selv.

Å jobbe for og oppnå en så stor forandring er det jeg er aller mest stolt av. Derfor ønsker jeg å dele erfaring fra reisen min for å starte samtaler, skape samhold og spre bevissthet.

De fleste av oss er veldig opptatt av å jobbe med kroppene, forholdene og jobbene våre, men mange glemmer det viktigste av alt, det som holder alt sammen, nemlig tankesettet vårt.

Cornelias spalte: Cornelia Grimsmo
© Cornelia Grimsmo

Hvis du ikke er fornøyd med der du er i dag: om du ikke har selvtillit, om du ser det negative fremfor det positive eller bare ikke føler deg livsglad så er første steg til forandring bevissthet.

Vi har alle hver vår livs ”håndbok” som forteller oss hvordan vi oppfører oss og håndterer forskjellige situasjoner i livet. Denne har blitt skrevet gjennom oppveksten vår og blir fortsatt skrevet om mens vi går; for hver nye opplevelse som former oss. Som oftest blir regler som allerede er skrevet understreket ved at tankene våre går i rutiner og dårlige vaner som fører til at vi tar samme valg om og om igjen.

Det mange glemmer er at vi kan selv bestemme hvem vi vil være og hvordan vi skal ta tak i livet. Hvis du slipper styringen, vil omgivelsene forme deg. Men hvis du bestemmer deg for å ta bevisste valg, vil du kunne endre livet ditt. Du kan bruke tankene dine til å endre hva du gjør, som igjen endrer omgivelsene dine og hvordan du opplever verden. På den måten skriver du din egen livs håndbok, og lar ikke tilfeldige hendelser gjøre det.

Cornelias spalte: Cornelia Grimsmo
© Cornelia Grimsmo

Svar på disse spørsmålene for å bli mer bevisst på tankegangen din:

1. Tenk på en ting du ikke liker ved livet ditt akkurat nå. Kan du gjøre noe med situasjonen? Hvis svaret er ja: Spør deg selv hva som holder deg igjen. Bestem deg for at frykten er verre enn forandring og gjør det du er nødt til å gjøre. Hvis svaret er nei og du ikke kan gjøre noe med situasjonen: Hvordan kan du lære av den og bruke den til en styrke fremfor en svakhet? Aksepter situasjonen og fortsett å gå. Det hjelper ikke å klage, verken du kan gjøre noe med det eller ikke.

2. Skriv ned gårdagens hendelser. Hva sitter du igjen med? Det positive eller negative? Hvordan kan du gjøre det bedre neste gang?

3. Jeg tipper du har en liten (eller større) liste over hva du ville ha forbedret med folkene rundt deg. Men hva kan du forbedre med deg selv for å bli en bedre venn, kjæreste eller kollega? Behandler du andre slik du vil bli behandlet selv? Du har kun ansvar og kontroll over egen handling. Forandring begynner med deg selv, alt rundt deg vil følge etter.

4. Nevn 10 ting du er takknemlig for. Det du fokuserer på forstørres.

5. Tenk på en situasjon som gjør deg sint eller irritert. Det kan være du er irritert på samboeren din fordi han/hun ikke har vasket på en stund eller sint på eksen din som slo opp med deg... Hvem er det som må betale for at du er sint? Det er deg, det. Du holder på vonde, kjipe følelser, mens personen du er sint på lever videre. ”Let it go” - du skader kun deg selv. Fokuser heller på deg selv og hva du skal gjøre fremover for å kjenne på gode følelser.

Les gjerne ebooken min ”How to build your inner home” på amazon for flere av mine tips, triks og tanker rundt samme tema. 

Innholdet og tipsene i denne spalten er basert på egne opplevelser og erfaringer. Sliter du med vonde tanker og følelser, anbefaler jeg at du søker hjelp fra fagfolk eller ringer den døgnåpne Hjelpetelefonen på 116 123.

NYHETSBREV