Cornelias spalte: Cornelia Grimsmo
© Cornelia Grimsmo

Hvordan kan man slappe ordentlig av?

Hjernen konsumerer mye informasjon i løpet av en dag. Ta deg tid til å slappe ordentlig av.

19. september 2018 av Cornelia Grimsmo

Jeg tror man må ta bevisste valg i hverdagen for å finne roen inni seg. Hvis ikke har verden nok av informasjon den kaster i din retning, fra alle kanter. På skolen, jobben, hjemmefra, tradisjonelle medier og sosiale medier spesielt blir vi bombardert med tanker, ideer, trender, livsstiler, lover, regler, tester, forskning, nyheter, fakta, underholdning...

For en munnfull! Kun å skrive det var utmattende. Skjønner du?

Det er ikke rart det suser mellom ørene våre når vi legger hodet på puta om kvelden. Vi er omringet av støy og hjernen har ikke hatt tid til å prosessere alt i løpet av dagen fordi du er på farten og det kommer konstant ny input inn. Nattesøvnen blir forstyrret og neste dag våkner du nesten mer utslitt en det du var da du la deg.

Cornelias spalte: Cornelia Grimsmo
© Cornelia Grimsmo

Å ta seg tid til å slappe av er undervurdert. Å slappe av betyr ikke å kaste seg på sofaen og se på tv, eller scrolle nedover Instagram på telefonen. (Jeg tror og håper jeg ikke er den eneste som er skyldig i det...) Ja, du slapper av fysisk, men hjernen din konsumerer masse informasjon den må sortere, arkivere og kvitte seg med. I lengden er dette noe man blir mentalt sliten av, men kanskje ikke er helt klar over det selv.

Jeg regner med at de fleste vil føle seg uthvilt og ha klare tanker. Ha mange ideer, være oppfinnsom og kreativ, få en god natts søvn og være i godt humør! Men det kommer ikke av seg selv. Man må gi hjernen sin et pust i bakken.

Jeg snakker faktisk om å stoppe opp og lukte på blomstene. Å være flink til å prioritere hvile og ta avbrekk i løpet av dagen.

Cornelias spalte: Cornelia Grimsmo
© Cornelia Grimsmo

Her er 5 ting du kan gjøre for å slappe ordentlig av:

1. Gå en tur i naturen, uten noe på øret.

2. Legg deg på gulvet midt i stua og lytt til lydene i rommet.

3. Ta deg tid på badet om morgenen og kvelden. De fleste av oss rusher gjennom rutinene våre, men det er nettopp gjennom dem vi kan finne ro i hverdagen. Nyt en varm dusj, masser kremene dine ordentlig inn i huden og lukt på favoritt parfymen din.

4. Sett på alarmen 15 minutter før du må stå opp eller legg deg 15 minutter før planlagt og bli liggende i sengen. Finn roen og styrken til å starte dagen.

5. Stopp deg selv i stressende situasjoner og legg merke til pusten din. Deretter tar du et dypt pust inn og et ut. Før du fortsetter gjøremålene dine. Det er ikke mye som skal til. Det er som å re-starte dataen din når den blir overopphetet og litt for mange faner og programmer er oppe og løper på én gang. Du må skru alt av før du begynner på én ting av gangen.  

Innholdet og tipsene i denne spalten er basert på egne opplevelser og erfaringer. Sliter du med vonde tanker og følelser, anbefaler jeg at du søker hjelp fra fagfolk eller ringer den døgnåpne Hjelpetelefonen på 116 123.

NYHETSBREV