Les også

Cornelias spalte

Rutiner

Cornelias spalte
© Cornelia Grimsmo

La deg selv føle

– En av de største epidemiene i Norge nå må vel være psykisk helse. Nesten alle jeg kjenner er påvirket av angst eller depresjon.

5. oktober 2018 av Cornelia Grimsmo

Press here to read the text in english.

Personlig har jeg blitt oppvokst til å sette på et smil, selv om jeg ikke føler meg så bra. Og jeg tror ikke jeg er alene om det. Jeg tror spesielt nordmenn er oppdratt til å sette opp en fasade som tilsier at vi har det supert.

Men jeg har de siste årene forstått at det ikke ligger styrke i å holde følelser inne, men å vise dem: Være sårbar.

© Cornelia Grimsmo

En av de største epidemiene i Norge nå må vel være psykisk helse. Nesten alle jeg kjenner er påvirket av angst eller depresjon. Jeg tror store grunner til dette er at vi ikke har lov til å føle. Det virker som folk er redde for sterke følelser. Men sterke, negative følelser er ikke det som er skummelt, men det å holde dem inne er det som kan bli skummelt.

Det er naturlig å være sint, lei seg og sjalu. Men mange fortrenger disse følelsene for å ikke virke svak, noen fortrenger dem over flere år!

Dette lagrer seg i kroppen: gjør oss stresset, fysisk syke og ikke minst gjør oss ulykkelige.

© Cornelia Grimsmo

3 måter å jobbe med å vise følelser:

1. Når du ikke føler for å møte noen, så er det greit å si det! Du er ikke nødt til å finne opp en historie om at bestemor måtte ha hjelp, eller hunden din ble syk, eller at du glemte du hadde ekstra skolearbeid. Si det rett ut: jeg er sliten og føler for å være alene, men jeg vil veldig gjerne finne på noe en annen dag!

2. ”Hvordan har du det?” ”BRA! Hva med deg?” Er noe vi ofte slenger ut i farta uten å tenke oss om. Kjenn ordentlig etter. Hvordan har du det egentlig? Er du sliten? Har det vært litt mye i det siste? Si det høyt. Det er ingen skam i å være sliten. Du kan likevel være blid og positiv å være rundt, selv om du deler at alt ikke er på topp.

3. Gråt! Jeg jobber enda med å være komfortabel med å gråte foran andre mennesker. Jeg føler jeg gjør andre ukomfortable og at jeg er en byrde. Men hvorfor skal andre få lov til å få gleden av å kjenne deg på en bra dag hvis de ikke takler å gi deg kjærlighet på en vond dag? Om det er et veldig vanskelig steg for deg, begynn i det minste med å la deg selv gråte når du er alene. Det er sunt å få det ut!

Innholdet og tipsene i denne spalten er basert på egne opplevelser og erfaringer. Sliter du med vonde tanker og følelser, anbefaler jeg at du søker hjelp fra fagfolk eller ringer den døgnåpne Hjelpetelefonen på 116 123.

NYHETSBREV