Cornelias spalte
© Cornelia Grimsmo

Rutiner

Hvordan opprettholde mental trening som en rutine i hverdagen?

25. september 2018 av Cornelia Grimsmo

Jeg tror absolutt på å teste ut nye livsstiler og metoder for å ha det bedre med seg selv, man vet aldri hva som kan fungere for deg før du har prøvd det. Men hvis du er ute etter en varig endring i livsstil, så er jeg sikker på at det er faste rutiner som gjelder.

Det er interessant og sikkert lærerikt å være på detox, treningsleir, diett, slanking, ha en hvit måned osv. Men man faller som oftest tilbake i gamle rutiner og helsa di følger etter.

Cornelias spalte
© Cornelia Grimsmo

Likt kan bli sagt om mental trening og mental helse. Om du er flink å gi deg selv komplimenter hver dag i en uke, og du føler deg fantastisk når den uken er omme, så ville jeg ikke satset på at at selvtilliten din kommer til å være på topp fremover i all evighet. Den gamle tankegangen din er bygd over lang tid og vil begrave det lille forsøket ditt på å tenke annerledes. Det er som å bygge en six-pack: Du er nødt til å fortsette å trene for å opprettholde den.

Derfor er det viktig å finne daglige rutiner som passer til DEG og din livsstil. For de aller fleste er det usannsynlig å ta en joggetur, gjøre yoga, meditere, skrive ned tanker, lese en bok og gjøre pusteøvelser hver eneste dag.

Test ut litt forskjellige mentale øvelser og finn ut hva som passer for deg, deretter lag en realistisk plan på hvordan dette skal fungere langt fremover i tid.

Cornelias spalte
© Cornelia Grimsmo

Personlig elsker jeg å teste ut nye måter å inkludere sunnere rutiner i livet mitt, men uansett hva det måtte være har jeg et par ting jeg alltid gjør:

Morgenrutine:

  • Skrive en liste over hva jeg føler meg takknemlig for

Kveldsrutine:

  • Skrive ned alt som var positivt med dagen
  • Meditere 20 minutter før jeg legger meg.

Utenom mine faste rutiner leser jeg bøker, hører på podcast og ser dokumentarer om mental helse, tankekraft og spiritualitet, gjør fysisk trening og skriver når jeg får tid og føler for det.

Det som til syvende og sist GJØR livet ditt er rutinene dine: De små tingene som til sammen utgjør dagene, ukene, månedene og årene dine.

Hvis du ønsker forandring lag en bærekraftig plan til deg selv da vel!

Innholdet og tipsene i denne spalten er basert på egne opplevelser og erfaringer. Sliter du med vonde tanker og følelser, anbefaler jeg at du søker hjelp fra fagfolk eller ringer den døgnåpne Hjelpetelefonen på 116 123.

NYHETSBREV