#sjekkdeg
© Produsenten

Bik Bok lanserer #sjekkdeg kolleksjon

Se den nye kolleksjonen til Bik Bok, som oppfordrer unge jenter til å sjekke seg og unngå livmorhalskreft.

27. august 2018 av Mathilde Sundal

Da Thea Steen ble kreftsyk i 2015 startet hun #sjekkdeg-kampanjen i samarbeid med Kreftforeningen og Det Nye. Hennes ønske var at flest mulige skulle ta livmorhalsprøve. Gjennom kampanjen har hun inspirert tusenvis til å sjekke seg, og mange har unngått å få livmorhalskreft. Thea Steen døde selv av sykdommen i 2016, kun 26 år gammel.

For å øke bevisstheten rundt hvor viktig det er å ta livmorhalsprøve lanserer Bik Bok en ny kolleksjon, hvor 10 prosent av omsetningen går til Kreftforeningens #sjekkdeg-kampanje.

Kolleksjonen, som vil bli lansert på nett og butikk 1. september, består av syv plagg og syv accessoarer. Den byr på både collegegenser, topper, sokker, armbånd, totebag, lue, skjerf og en regnjakke. Noen av plaggene er dekorert med Thea Steens sterke og viktige sitater og er en rød tråd gjennom hele kolleksjonen. 

© Produsenten

Hvert år får rundt 370 kvinner livmorhalskreft. En enkel livmorhalsprøve kan avdekke alvorlige celleforandringer og forebygge kreftformen. Emma Gustafsson, markedsansvarlig i Bik Bok, skriver i pressemeldingen at deres mål er å spre kunnskapen og samle inn midler til det viktige arbeidet med å få flere jenter til å sjekke seg.

NYHETSBREV