Kari Traa fritidsklær.
© Kari Traa

Fokus på sunne modeller og ulike kropper

Den nye kolleksjonen til Kari Traa er laid back, sporty og kul – med en feministisk twist.

16. februar 2018 av Charlotte Sørvald

Når Kari Traa var aktiv som kulekjører, ble hun lei av kjedelig og formløst ullundertøy og spørstøy. Hun lagde til slutt sine egne klær og sydde på sponsor-logoene for å kunne kle seg litt mer feminint. 

Hele merkevaren har fokusert på på at kvinner har andre behov når det kommer til klær, også innen sport. Nå har merket tatt et steg videre fra ullundertøy og treningstøy, og tilbyr jenter og kvinner en kolleksjon som kan brukes utenom treningen: Active Wear. 

Les også: Dette treningstøyet vil vi ha nå. 

Vi har smakket med designer Kristina Hjelde Hatletveit og markeds –og kommunikasjonssjef Sissel Himle om den freshe kolleksjonen. 

Kari Traa fritidsklær.
© Kari Traa

Sporty og avslappet

Hvorfor har dere valgt å lage en slik kolleksjon?

Sissel: "Vi har alltid hatt Active Wear-plagg i kolleksjonen vår; det er veldig nærliggende for oss som kommer fra frikjørermiljøet, hvor også fritidsantrekket har bestått av mer sporty og avslappede plagg. Nå har vi for første gang rendyrket dette i en helhetlig kolleksjon, for å tilby våre sporty jenter et fullt sortiment som tiltaler deres stil". 

Kari Traa fritidsklær.
© Kari Traa

Sunne modeller og sterke forbilder

Hvordan har dere fokusert på ulike størrelser i denne kolleksjonen?

Sissel: "Vi har vært veldig opptatt av å bruke sunne modeller i alle våre kampanjer. Vi opererer kun med Medium størrelser i alle samples, det gjør at vi også kun bruker Medium-modeller. 

Våre produksjoner krever mye erfaring foran kamera, noe som gjør oss avhengige av å gå til modellbyråer for å finne modeller. Vi ser at de aller fleste modellene bruker S og XS, så dette er en utfordring for oss - som vi tok videre gjennom kampanjen «The Swedish Model» høsten 2016. Her utfordret vi bransjen og modellbyråene for å gjøre noe med det enorme presset på- og kravene til modeller om å være syltynne. 

Dette presset strider sterkt mot våre verdier om å inspirere til livsglede og sunnhet og ønsket om å ha sunne, sterke forbilder i våre kampanjer". 

Kari Traa fritidsklær.
© Kari Traa

Fokus på et balansert liv

Hvor mye tenker dere på kroppspress når dere designer?

Kristina: "Vi prøver å utvikle klær for så mange ulike kropper som mulig. Derfor har vi noe ulike fasonger på tøyet; noe er løstsittende og annet tettsittende. Det er også særlig viktig for oss i hva og hvordan vi så kommuniserer tøyet, at vi ikke snakker om dietter og strenge treningsregimer eller slankeprogram, men snarere har en uhøytidelig tone i sosiale medier som gir rom for å leve et mer avslappet og sunt liv". 

Kari Traa fritidsklær.
© Kari Traa

Følg @Stylistano på FACEBOOK og INSTAGRAM

"Celebrate yourself"

Sissel: "I reklamefilmen Celebrate Yourself, engasjerte vi dansere i en video som skulle inspirere jentene våre til å ikke ta seg selv så høytidelig, men være fornøyde med- og feire alt de er". 

NYHETSBREV