© Getty Images

13 matvarer som gjør deg glad!

Hey, du smiler jo allerede!

28. februar 2019 av Camilla Haldrup

Du behøver ikke å melde deg på latterkurs eller se kleine komedier for å booste ditt humør. Bare fyll innkjøpskurven med lekker og glad mat, og se hvordan humøret vil forbedre seg!  

1. GRØNNE BØNNER

Studier viser at folk med depresjoner ofte mangler magnesium. Grønne grønnsaker - spesielt bønner - booster deg med dette mineralet og hjelper deg å bli bli happy-happy!  

2. SJOKOLADE

Sjokolade får hjernen til å frigjøre de kjemiske stoffene dopamin og opiod, som direkte påvirker humøret, gjør deg glad og i tillegg stimulerer sexlysten. Yum! 


Les også: 10 fantastiske fakta om sjokolade!

3. GULRØTTER

Trett og trist? Kanskje du mangler et skudd biotin. Biotin er et vitamin som finnes i flere grønnsaker, men spesielt i gulrøtter. Knask i vei av denne oransje herligheten, og hiv humøret i været! 

4. GRAPEFRUKT

Folinsyre er avgjørende for luft-tilførslen til hjernen - og akkurat folinsyre er det masse av i grapefrukt. Hurra! Prøv å grille de halve i ovnen med litt honning på...

5. PERSILLE

Denne urten er en snarvei til bedre konsentrasjon. Bruk den generøst i matlagingen din og du vil tilføye kroppen mange viktige aminosyrer som også gjør deg motstandsdyktig mot angst og stress. Persille-power!

6. FISK

Uansett om du setter gaffelen i makrell, tunfisk, torsk eller laks, så gjør du kroppen din en tjeneste. Fisk inneholder nemlig mange sunne oljer, og undersøkelser viser at mennesker som ofte spiser fisk blir sjeldnere nedfor. 

7. SESAMFRØ

Det lille, lyse frøet som smaker godt i bakverk kan også hjelpe deg med å holde humøret på topp. Hemmeligheten er aminosyren threonine, som motvirker depresjon.  Og sesamfrø er fulle av threonine! Sesam, sesam, lukk deg opp!

8. VALNØTTER

Nøtter er generelt et hit som får smilet frem på dine lepper. Spesielt valnøtter, som er proppet med omega3-fettsyrer og som bidrar til at dine hjerneceller fungerer optimalt. Det er ikke tilfeldig at nøtten også likner en liten hjerne i seg selv! 

9. MAIS

Fersk mais, som du koker eller griller, gir deg energi, forbedrer ditt humør og skjerper din oppmerksomhet. Mais inneholder tonnevis av B1-vitamin også. Smart, og skikkelig digg! 

10. LAKRIS

Det sorte godteriet er faktisk litt av en helt. Stoffet glycyrrhizin som finnes i lakrisrot hjelper nemlig kroppen med å bekjempe alt fra stress og tristhet til magesår. Vink farvel til vitaminpillen og finn frem saltsilden!

11. BLOMKÅL

Den ser kanskje litt merkelig ut, men den er virkelig ikke dum. Kålen inneholder nemlig masse C-vitamin, som fremmer produksjonen av dopamin. Det får oss til å føle oss happy! 

12. APPELSINER

Stopp dine humørsvingninger med appelsiner. Den oransje frukten inneholder stoffet inositol som regulerer ditt serotonin-nivå. Er du low på serotonin, føler du deg nedfor og deprimert. Så slå deg løs og skrell, press og spis masse appelsin! 

13. BASILIKUM

Den velduftende krydderurten hevdes å motvirke tristhet. I de gamle nonneklostrene var basilikum et no-go i maten fordi man mente at det fremmet lykkefølelsen hos nonnene. HOT! 


Tips! Spis deg lykkelig.

En glad fordøyelse gjør deg glad i topplokket. Derfor skal du ikke bare tenke på hva du spiser, men også hvordan du spiser. 

Spis mest midt på dagen: Her arbeider din fordøyelse best, og du unngår fysisk ubehag, som i til sist kan stå i veien for hvordan du føler deg. 

Gi maten oppmerksomhet: Spis sittende, og dropp gjerne podcast, TV og andre ting som forstyrrer måltidet. Du stresser fordøyelsen, og dermed også ditt sinn.

Unngå kald drikke: Vann er godt å drikke til maten, men dropp iskaldt vann rett fra kjøleskapet. Kaldt vann hemmer nemlig din fordøyelse. 

Tygg maten grundig: Mat som ikke er tygget godt nok kan gi forstoppelse. Ikke akkurat lykkefremkallende! 

Stopp når du er lett mett: Spis langsomt, og stopp med å spise når du føler deg mett, men stadig lett i kroppen. Slik unngår du humørdrepende mageknip.


Kilder: Spis dig lykkelig af nicolay Marcus Zederlinn, Spis dig glad af Marianne Fjordgård, Men's Health, Spring/Summer 2009

På trykk for første gang i Woman nr. 145

Få det siste inne mote- og skjønnhetstips og nyheter om bloggere og kjendiser hver eneste uke! Meld deg på Stylistas nyhetsbrev her.  

NYHETSBREV