© iStock

Derfor er det faktisk sunt å gråte

Det er ingen grunn til å holde tårerne tilbake!

22. januar 2019 av Amalie Blixt

Du kjenner det sikkert godt - hvor anstrengende det er å være så lei, sur, skuffet, glad og lettet, at du begynner å gråte, men du får en virkelig god følelse etterpå.

Vi har funnet en rekke fascinerende undersøkelser om det å gråte, hvor alle har én ting til felles: De beviser hvor sunt det er for kroppen din og sinnet ditt at du gir deg selv lov til å få utløp for tårene.

Tårer er ikke bare tårer

En undersøkelse gjort av amerikanske Dr. William Frey har bevist at det er forskjell på tårer fremkalt av følelser, og tårer som kommer hvis du skader seg. Når du skader deg gråter du utelukkende for å beskytte øyet mot svie og ubehag - kroppen reagerer rett og slett bare for å beskytte deg.

Hvis du gråter av sorg, lykke, utmattelse eller bare fordi du så en trist film, så er tårene fremkalt av følelser, og den slags tårer inneholder en bred vifte av hormoner og andre proteiner, som blant annet kan lindre stress.

Detox for kropp og hjerne

Dr. Frey forklarer at gråt kan betraktes som en utrensing av kroppen - på linje med å gå på toalettet, svette eller puste. Dine følelsesmessige tårer inneholder altså en rekke avfallstoffer, som kroppen din har bruk for å bli kvitt.

Dine følelsesmessige tårer inneholder blant annet stoffet lysozym, som er et naturlig bakteriedrepende stoff, som beskytter deg fra å bli syk.

Når du gråter som en reaksjon på følelser så minskes nivået av stresshormonet kortisol i kroppen din - akkurat som når du kysser eller mediterer. Å gråte får oss til å føle oss mindre stressede, og det er av en grunn at føler deg mer avslappet i kroppen etter du har grått. Kortisol er faktisk noe vi riktig gjerne vil bli kvitt - et høyt nivå av dette hormonet får nemlig også kroppen din til å holde på magefettet.

Du er ikke svak fordi du gråter

Noen av oss har en tendens til anse det som et tegn på svakhet når noen gråter, og det er mange som derfor ønsker å holde tårene tilbake - hvert fall når vi er sammen med andre.

Men en rekke psykologer har i 1970-årene undersøkt hvordan det egentlig påvirker deg når du har grått. Når en person gråter er det faktisk ikke et tegn på øyeblikkelig spenning, men nærmere et tegn på at personen er på terskelen til å overkomme spenningen i kroppen. Hvis du har latt tårene komme så kommer du også raskere over følelsene som presser deg i forhold til de menneskene som holder tårene tilbake.

Så neste gang du føler deg svak eller synes det er pinlig at du gråter over alt og ingenting, så husk hva vitenskapen sier om det å få utløp for tårene - og gi deg selv lov til å gråte!

FØLG @STYLISTANO PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM!

NYHETSBREV