© Eirín Kristinsen

Slik kommer du i gang med treningen

Trenger du litt ekstra motivasjon for å komme i gang med treningen? Her er 5 enkle tips.

18. juli 2018 av Charlotte Sørvald

Dørstokkmila er LANG! Vi har vel alle vært der – du kommer hjem fra skole eller jobb, lager litt mat, og vipps... så satt du på sofaen. Om du kjenner deg igjen, så har vi noen enkle tips til deg for å komme litt forsiktig i gang med treningen – eller for å booste motivasjonen litt ekstra hvis du allerede er en "flinkis". 

Husk: det handler ikke nødvendigvis om lange, harde treningsøkter som gir voldsomme resultater. Det handler heller om å trene for å føle seg bra, og for å holde seg frisk. Hvis du heller føler for å gå en rolig gå -eller sykkeltur, så er det vel så bra. Gjør ting som gir deg energi! Her kan du lese anbefalingen til Helsedirektoratet om fysisk aktivitet. 

5 tips til treningen:

Motivasjon til å trene.
© Getty Images

Litt er bedre enn ingenting 

Som skrevet over, så er det ikke nødvendigvis om å gjøre å kjøre på 120 % hele tiden. Hvis du føler deg sliten og lei, kjør på med en kort økt. 10 minutter er bedre enn ingenting! Ikke tenk at det ikke er noe vits fordi du ikke tar deg helt ut – alt hjelper! 

Under er en fin liten treningsøkt med den amerikanske sangeren Jessie James Decker. Denne økten tar tilsammen 10 minutter, og du blir faktisk skikkelig svett - vi har testet! 

Les også: Treningstips fra Kourtney Kardashian. 

Nytt og fresht utstyr 

Hvis motivasjonen ikke er helt på topp – invester i noe fresht treningstøy! Vi kan nesten love deg at du kommer til å føle deg mer motivert for en økt med nytt utstyr. Treningstøy trenger heller ikke å være så dyrt – H&M for eksempel har masse fint (blant annet shortsen på bildet under). 

Fint treningstøy.
© Produsentene

Keep it simple 

Ikke gjør det for vanskelig! Det finnes jo mange nye og fancy treningsmetoder, men noen ganger så holder det faktisk med gode, gamle knebøy, sit-ups og push-ups. 

Fitness-dronningen Stefanie Williams har laget et treningsprogram med 4 enkle øvelser. Hvis du mangler motivasjon og ideer en dag, test disse, da vel: 

Gjør avtaler 

Ring en venninne hvis du syns det er vanskelig å motivere deg selv. For noen kan det være enklere å holde på en avtale med noen, enn å trene på egenhånd. 

Motivasjon til å trene.
© Getty Images

Belønn deg selv 

Før treningen, planlegg hva du skal belønne deg selv med etterpå. Det kan være alt mulig – for eksempel noe søtt du har hatt "craving" på hele uken, eller favorittmiddagen. Hva med denne veganske isen som Annijor tipset om? 

Treat yourself—it's #NationalDonutDay (and you deserve it). 🍩

A post shared by Women's Health (@womenshealthmag) on

Følg @Stylistano på FACEBOOK og INSTAGRAM

NYHETSBREV